czwartek, 11 czerwca 2015

Jak sobie nalać mleka do papierowej torby?

W Berlinie powstanie pierwszy w Europie supermarket, gdzie produkty nie będą w nic opakowane. Nie będzie też foliowych siatek przy kasach.
http://wyborcza.pl/1,75477,16293013,W_Berlinie_powstaje_supermarket_bez_opakowan__To_jak.html#ixzz3ckG3SnT4
Takie sklepy powinny stać na każdym rogu i nie powinny być ciekawostką czy mrzonką  ekologa.
Nie jestem zapalonym ekologiem, sam popełniam miliony błędów i używam nieekologicznych toreb i reklamówek (czy jak niektórzy wolą siatek, a siatka to może być na ryby). Na zakupy zwykle chodzę z plecakiem, kiedy mnie poniesie i plecak nie daje rady nic więcej już pomieścić, kupuję reklamówkę, ale z nadzieją, że przyda się na następne zakupy, niestety mam ich milion (tak, wiem, mógłbym jedną mieć cały czas na dnie plecaka i chyba od teraz tak będzie). No ale jeżeli miałbym wybór, wolałbym pójść właśnie do takiego sklepu. Szlag mnie trafia kiedy w sklepach widzę jak ludzie pakują do osobnych woreczków po bananie, pomidorze, ogórku i papryce. Z doświadczenia wiem, że naklejkę z wagi śmiało można przykleić do marchewki i nic się złego nie dzieje. Założę się, że pewnie u każdego w domu zalegają sterty reklamówek, popakowane jedna w drugą, trzymane na wszelki wypadek, bo przecież wyrzucać nie można. Z jednej strony to jest dobre, bo wielu ludzi ma gdzieś z tyłu głowy głos, który mówi o zaśmiecaniu, ale w końcu coś z tą stertą plastiku trzeba będzie zrobić. Wyrzucić? Będzie się rozkładać setki lat. Spalić? Dziura ozonowa się powiększy i pomrzemy. Zjeść? O! Trawimy plastik? Lasy będą czyste.


- Jeśli każdy będzie mógł kupować niezapakowane jedzenie, to najpierw zmniejszymy produkowanie odpadów, a potem zupełnie odwrócimy się od tego. To oznacza też mniejsze zużycie wody i ropy do produkcji opakowań - mówi Glimbowski.
Ale wracając do samego sklepu, bo od moralizowania nie jestem - na początku takie zakupy mogą być problematyczne, bo z jakim opakowaniem tam pójść, w co nasypać ryż, a w co nalać mleko? Wziąć dziesięć słoików w lnianej torbie? Puste będą już trochę ważyć. No ale cel szczytny więc ludzie szybko coś wymyślą, bo ludzie to leniwe bestie i będą chciały mieć jak najwygodniej.
Myślę, że kolejnym argumentem, który mógłby przekonać szczególnie Polaków do robienia zakupów (sprawunków, hehe) w takim sklepie jest deklaracja niższych cen, a i produkty mają być od lokalnych dostawców. Jestem ciekaw o ile obniżyłyby się ceny jeśli odpadnie od nich koszt opakowania.

Same towary mają być tańsze niż w innych supermarketach, bo będą sprowadzane przez lokalnych dostawców, którzy - co oczywiste - zobowiązali się, żeby nie pakować ich w wykonane z tworzyw sztucznych pojemniki.
 Jeżeli coś takiego powstałoby w mojej okolicy z chęcią bym się tam wybrał i mam nadzieję, że został stałym klientem. Możliwość zmniejszenia produkcji śmieci w moim skromnym gospodarstwie domowym, a do tego niższe ceny sprawiają, że jestem bardzo na tak! ZAPRASZAMY DO POLSKI!


P.S. Nie zdążyłem jeszcze zostać matką.

6 komentarzy:

  1. Ja już zdążyłam zostać matką ale nie byłam jeszcze w Paryżu, z tego co wiem Ty już zdążyłeś zostać matko-ojcem-dzieciorobem chociaż dzieci jeszcze nie masz a w Paryżu chyba też nie byłeś :D (jak mogłeś)
    Co do siatek, wiecznie nie posiadam, chętnie przyjmę i strawię bądź wykorzystam (mega eko).
    Mleko można nalać do wiadra, ale to już wyższa szkoła jazdy czy wiadro zmieści Ci się do plecaka? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłem w Paryżu Południa, liczy się?
      Reklamówki chętnie oddam, zapraszam po odbiór.
      A po mleko kiedyś chodziłem do sąsiadki z kanką. Chcę mieć kankę!

      Usuń
    2. Nie liczy się, bo nie zameldowałeś się na fejsie :D
      I co to, do jasnej cholery jest kanka?!?

      Usuń
    3. Założę się, że ślad na fejsie jest, 2 miesiące tam w końcu mieszkałem!
      A kanka to takie naczynie na mleko, z uchem jak wiaderko, ale smukłe i podłużne.

      Usuń
  2. Na początku przeczytałam tę notkę o sklepie i myślałam, że w poście będziesz się nabijał w tego pomysłu. A tu taka niespodzianka. W sumie same chęci stworzenia takiego sklepu są jak najbardziej w porządku, gorzej tylko z przekonaniem społeczeństwa. Moja mama zawsze ma w torebce torbę w materiału i tam pakuje zakupy. Ale wiadomo, że jak się nie mieszczą, to prosi o reklamówkę. W Lidlu często bierzemy sklepowy kartonik i tam pakujemy sprawunki. Ale w sumie to my i trzymamy słoiki, bo do czegoś się przydadzą, i niektóre butelki... Więc nie jest źle.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli jadę na zakupy samochodem, to i mnie zdarza się je pakowac w sklepowe pudełka.

      Usuń